Saturday, June 21, 2008

GETUS FIKIR 2

Kehidupan yang kita lalui ini sebenarnya terlalu banyak ceritanya. Berlainan orang berbeza juga pemahamannya tentang hidup. Ada kehidupan yang ditunjangi kehendak hidup itu semata-mata. Ada juga kehidupan yang terlalu menjauhkan makna kehidupan tanpa menilai untuk apa hidup atau hidup untuk apa. Sesetengah orang melihat kehidupan sebagai satu perkebunan yang nanti akan memberi hasil di perjalanan yang lain. Tidak kurang juga menjadikan kehidupan ini jalan pintas mencari dan membina kemasyhuran. Akhirnya, persoalan ini akan berlegar-legar dalam skop “kehidupan” yang seadanya.
Dalam keluaran yang lalu banyak sudah kita bincangkan mengapa kita perlu berfikir dengan setiap situasi yang berlaku kepada diri kita dan juga kesannya kepada orang lain. Ini semua salah satu elemen yang utama mencorakkan pemaknaan kehidupan kita. Elemen ini berkaitan dan menjadi rangkaian yang akan saling ikat mengikat antara satu sama lain. Ini semua berlaku tanpa kita sedari. Kalau pun sedar, kita langsung tidak mempedulikannya kerana proses ini berterusan dari semasa ke semasa.
Keberterusan inilah yang harus kita hargai dan kita murnikan dengan segala kudrat kita sama ada dari segi daya fikir atau sosial kita. Menghargainya bukan hanya dengan memberi sokongan tetapi juga pengorbanan. Kita menjadi sedih apabila kita melihat orang dalam kesusahan. Itu daya fikir kita. Tapi apa tindakan yang boleh kita lakukan demi membantu orang dalam kesusahan tersebut? Sekurang-kurangnya membantu kita meredakan kesedihan kita.
Begitu juga dengan memurnikan keadaan yang sedemikian. Apakah sekadar dengan melontarkan senyuman semata-mata? Sedangkan kita sesama kita sewajarnya mendorong dan memberi inspirasi yang tidak berbelah bagi, selagi sesuatu yang kita kerjakan adalah demi kebaikan bersama. Bahkan, telah kita bincang banyak kali bahawa, seintim mungkin kita mencari persamaan dan sedaya mungkin kita meminggirkan perbezaan.
Kita tidak mampu menghurai mengapa kita mampu dan mahu membuat perkara tersebut tetapi tidak bagi seseorang yang lain. Begitu juga sebaliknya, kita hairan dan kadang-kadang menjadi prejudis apabila seseorang yang lain mampu dan mahu membuat sesuatu sedangkan kita tidak. Hal-hal seperti ini ada kalanya menjadi kita melihat hanya dalam lingkaran sama ada daya fikir atau daya tindak kita sahaja. Bagi kita apa yang orang lain lakukan adalah tidak betul.
Justeru timbul “pemikiran” kita yang tidak berfokus dan cuba mencari sesuatu yang lebih mementingkan nilai kita berbanding nilai bersama. Memang kita perlu akui ada kalanya tidak mudah menerima sesuatu yang baru serta perubahan yang mendadak. Tetapi, jalan lain ke arah memurnikan keadaan ini dapat dicapai seandainya kita mengutamakan “pemikiran” yang mampu mendorong ke arah tersebut. Apa pun tindak tanduk kita, pemulanya adalah cara kita berfikir.
Kalau kita berfikir untuk kebaikan pasti hasilnya begitu juga. Hal ini pun sudah kita sentuh dalam keluaran yang lepas-lepas. Namun sekadar memugar kembali ingatan tentang betapa pentingnya kita berfikir dalam konteks yang harmoni agar kesan pemikiran kita mampu mencetus daya tindak yang mendorong orang lain juga mahu berfikir dan bertindak dengan sebaiknya. Konflik dan pertelagahan sebagai elemen kehidupan sebenarnya baik kalau di nilai dari segi positifnya. Cuma sejauh mana kita mahu menjadikan konflik dan pertelagahan sebagai pembuka jalan baru kita mencapai kehendak serta tuntutan bersama, itu yang perlu difikirkan sebaik mungkin.
Keadaan seperti itulah yang mematangkan kita dengan menjadikan kita berfikir dengan lebih baik, bertindak pun lebih baik dan tujuan yang kita hendak capai pun bertujuan baik. Mari kita sama-sama menghayati ungkapan ini iaitu “Insan yang berfikiran tinggi, gemar berkata tentang ilmu, insan yang berfikiran sederhana gemar berkata tentang peristiwa dan insan berfikiran rendah gemar berkata tentang insan lain. Jadi, kita harus berada di tahap mana? Terpulang kepada diri kita sendiri.

No comments: