Wednesday, May 7, 2008

Sedikit Kegusaran..

MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU?
oleh: Ja’afar Haji Hamdan

Apabila tahun 2007 telah dipilih sebagai tahun melawat Malaysia, pelbagai persediaan telah dilakukan bermula pertengahan tahun 2006. Apa yang jelas, kementerian pelancongan merupakan kementerian yang paling sibuk merancang, merangka dan melaksanakan program dan kegiatan yang mampu menyerlahkan keMalaysiaan dimata pelancong yang akan datang.
Sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai kaun dan bangsa, Malaysia dilihat sebagai sebuah negara yang cukup unik dan pasti menyediakan 1001 macam persembahan kebudayaan, makanan, pakaian dan sebagai, agar dapat dinikmati selaras dengan persempenaan tahun melawat Malaysia. Publisiti cukup meluas. Harapan pasti tinggi.
Namun, hal yang cukup menarik perhatian pada tahun 2007 adalah terbinanya roda gergasi yang turut dirasmikan oleh Perdana Menteri sempena majlis perasmian Tahun Melawat Malaysia baru-baru ini. Memang kita sebagai rakyat Malaysia cukup bangga dan merasa megah dengan terbinanya roda gergasi yang kononnya dapat melihat suasana sekitar Kuala Lumpur.
Tetapi kita cukup terkilan dan barangkali keliru apabila roda gergasi yang kita bangga dan megah itu dinamakan dengan “Eyes of Malaysia”. Apakah agak tidak bermakna atau tidak besar ertinya kalau dinamakan dalam Bahasa Melayu? Barangkali inilah masalah kita hadapi bersama. Lantaran sasaran pelancong kita adalah orang luar, maka kita menggunakan bahasa penjajah sebagai pemuka kita di hadapan peta dunia. Mengapa?
Kalau kita kembali kepada isu tahun 2006 tentang bahasa Melayu, sudah tentu kita dapat menerima perubahan “sureheboh” menjadi “jom heboh”. Apakah, program itu menjadi kecil apabila diubah demikian rupa? Tidak bukan, bahkan kemeriahan semakin memuncak! Maka, mengapa hal seperti ini berulang kembali? Kita seakan tidak mampu menerjah kebiasaan itu. Kita pasti berkehendak bahasa Inggeris terlebih dahulu dilakukan, kemudian baru memikirkan, perlu ada perubahan atau tidak.
Begitu juga dengan halnya, dengan isu mata pelajaran matematik dan sains yang diubah bahasa pengantarnya daripada bahasa Melayu ke bahasa Inggeris atas alasan ilmu sains dan matematik lebih mudah diperoleh melalui bahasa Inggeris. Lebih ironis, dasar ini akan dinilai pula pada tahun 2008. Maka, pelajar yang menjadi “tikus makmal” ini bersedia dengan kemungkinan beralih semula menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pembelajaran matematik dan sains.
Secara harfiahnya, matematik dan sains sememangnya perlu diajar menggunakan bahasa Melayu. Pertama, agar ilmu tersebut disampaikan secara menyeluruh kepada anak bangsa Malaysia. Bukan hanya mereka yang pandai berbahasa Inggeris semata-mata. Kedua, menjadikan bahasa Melayu bahasa ilmu yang berkembang dalam kepesatan sains dan teknologi, kerana, kalau kita biarkan bahasa Inggeris menjadi bahasa pengantar pembelajaran matematik dan sains, maka bahasa Melayu akan kaku dan mati dalam konteks sains dan teknologi.
Ketiga, pembelajaran peringkat awal secara sedikit demi sedikit mematikan kedinamikan bahasa Melayu. Rasionalnya, di peringkat sekolah rendah, tahun 1 hingga tahun 6, Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) sebagai penilaian awal. Sedangkan subjek teras pada aras pembelajaran tersebut, hanya bahasa Melayu, bahasa Inggeris, matematik dan sains. Justeru, kalau matematik dan sains diajar dalam bahasa Inggersi, maka, tiga subjek teras menggunakan bahasa Inggeris dan satu subjek teras sahaja diajar dalam bahasa Melayu, iaitu subjek bahasa Melayu itu sendiri.
Sejarah telah membuktikan bahawa India telah menggunakan bahasa Inggeris selama 300 tahun dan Filipina selama 60 tahun. Begitu juga dengan beberapa buah negara di Afrika seperti Nigeria, Ghana, Kenya, Uganda. Tetapi negara ini tidak pernah maju, bahkan ada sesetengahnya tidak mampu melepasi paras kemiskinan. Negara-negara seperti ini terus diuji dengan perkembangan yang tidak menjanjikan.
Namun, dalam keadaan sekarang, iaitu tahun 2007, persoalan yang wajar kita selesaikan bersama adalah, persoalan keseriusan dan kepertanggungjawaban kita terhadap perlembagaan kita sebagai memenuhi tuntutan rukun negara yang ketiga iaitu keluhuran perlembagaan. Jelas dan penuh sedar bagi kita semua bahawa bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan yang termaktub dalam perlembagaan 152. Justeru di mana kita? Memperlecehkan rukun negara kita tanpa ada rasa apa-apa?
Kuasa politik yang kita pilih melalui pangkahan kita sebagai rakyat seharusnya dimanfaat sebaik mungkin sama ada oleh pemimpin ataupun rakyat. Kesatuan dan persefahaman antara rakyat dan kerajaan perlu dilakukan dengan hasrat dan cita-cita membangunkan negara yang bukan sahaja dilakar melalui kesan fizikal tetapi juga mental dan budaya.
Sebagai satu teladan untuk kita, mari kita sama-sama menghayati perjuangan negarawan Jerman menjadikan negara Jerman maju dalam bahasanya sendiri. Pada abad ke-17, negara-negara Perancis, Itali dan Inggeris telah mula menjadi negara maju apabila industrinya berkembang. Tetapi negara Jerman masih mundur. Pemimpin-pemimpin Jerman hairan kenapa hal sedemikian berlaku. Orang Jerman cukup rajin bekerja tetapi tidak juga maju.
Di samping itu pula, negara Jerman mempunyai lebih banyak sumber alam berbanding dengan negara-negara lain. Malah, Jerman menggunakan bahasa Perancis dan Latin sebagai bahasa pengantar sekolah dan universiti. Bahasa Perancis dan Latin adalah bahasa ilmu ketika itu. Bahasa Perancis juga menjadi bahasa perdagangan dan komunikasi antarabangsa.
Justeru, pemimpin negara Jerman mengarahkan Gottfried Wilhelm Leibniz, seorang sarjana matematik dan falsafah Jerman mencari jawapan kepada permasalahan negara Jerman itu. Beliau sendiri terdidik dalam bahasa Perancis dan Latin, tetapi beliau tidak berupaya memandaikan bangsanya yang berbahasa Jerman. Kemudian beliau sedar bahawa masalah ini timbul kerana amalan Jerman menggunakan bahasa Perancis dan Latin mengajar ilmu pengetahuan di sekolah dan di universiti, dan bahasa Perancis dalam komunikasi perdagangan serta di kalangan atasan.
Bahasa Jerman dianggap rendah dan tidak mampu mengungkapkan ilmu dan tidak layak digunakan sebagai bahasa perdagangan. Ini menyebabkan wujud situasi di mana golongan atasan dan intelektual berbahasa Perancis dan latin, manakala rakyatnya berbahasa Jerman. Beliau sedar bahawa bahasa Perancis dan Latin yang digunakan menjadi tembok pemisah antara dua golonganrakyat Jerman. Golongan atasan dan intelektual menggunakan bahasa Perancis dan Latin, dan ilmu pengetahuan dalam segala bidang ditulis dalam bahasa Perancis dan Latin sahaja.
Rakyat biasa yang hanya memahami bahasa Jerman yang merupakan bahasa ibunda dan bahasa harian mereka tidak memahami ilmu pengetahuan yang ditulis dalam bahsa Perancis dan Latin. Antara ilmu dan rakyat wujud tembok bahasa. Gottfried Wilhelm Leibniz mula sedar bahawa, apabila bahasa sendiri diketepikan dan bahasa asing didewakan, rakyat akan kehilangan kepercayaan kepada diri sendiri dan pemikiran pun terjejas.
Hasilnya, rakyat Jerman mengatakan bahawa bahasa Perancis dan Latin yang mengandungi ilmu, sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa yang boleh membawa kemajuan. Akibatnya, rakyat Jerman mengabaikan bahasanya sendiri. Dalam pada itu pun, beliau melihat bahawa orang Perancis sendiri tidak menerima mereka (orang Jerman) sebagai nukleus kepada masyakarat Perancis.
Setelah Gottfried Wilhelm Leibniz menyedari dan memahami masalah tersebut, beliau telah mengemukakan laporan dan cadangan kepada pemimpin Jerman. Antaranya;
1. membakukan bahasa Jerman dengan menyusun tatabahasa dan istilahnya.
2. menyebarkan bahasa Jerman kepada seluruh rakyat Jerman
3. menjadikan bahasa Jerman sebagai bahasa pengantar di sekolah dan di universiti

4. menggunakan bahasa Jerman sebagai bahasa pentadbiran negara
5. menjadikan bahasa Jerman sebagai bahasa perniagaan, dan
6. menjadikan bahasa Jerman sebagai bahasa komunikasi umum dalam semua bidang dan peringkat.

Pada tahun 1750, apabila Johan Christoph Gottsched menerbitkan sebuah tatabahasa Jerman dengan judul Dasar-Dasar Tatabahasa Bahasa Jerman, maka bermulalah era perkembangan bahasa Jerman, dengan sambutan rakyat dan golongan intelektual penuh nilai patriotisme, apabila bahasa Jerman dibangunkan dalam bidang-bidang yang diusulkan oleh Gottfried Wilhelm Leibniz. Itulah saat yang merupakan permulaan kebangkitan Jerman sebagai salah satu negara maju di dunia.
Barangkali, sudah sampai masanya kita memerlukan seorang rakyat Malaysia yang berjiwa besar seperti “Gottfried Wilhelm Leibniz”. Sebagai renungan kita bersama, mari kita hayati dan fahami penegasan Ibn Khaldun dalam buku Muqaddimah;
“Bangsa yang dikalahkan lazimnya akan meniru pakaian, simbol-simbol, kepercayaan, budaya dan amalan bangsa yang mengalahkan mereka. Tingkah laku ini disebabkan sifat manusia yang lazimnya menyangka bangsa yang mengalahkan mereka itu adalah bangsa yang sempurna. Tingkah laku itu mungkin berpunca daripada rasa kagun terhadap bangsa yang menakluki mereka, sehingga mereka menganggap bangsa penakluk itu adalah bangsa yang sempurna ataupun disebabkan bangsa yang kalah itu tidak percaya bahawa mereka mungkin dikalahkan oleh faktor-faktor biasa sahaja.
Akibatnya mereka percaya mereka kalah akibat keagungan bangsa yang menakluki mereka. Apabila sangkaan itu berpanjangan, maka sangkaan itu bertukar menjadi keyakinan, sehingga akibatnya keyakinan itu, mendorong mereka mengubah semua ciri-ciri asli mereka. Bangsa yang kalah mungkin meniru-niru secara tidak disedari, ataupun mereka menyangka mereka kalah disebabkan kelemahan-kelemahan budaya dan kepercayaan mereka sendiri, pada hal tidak. Sebenarnya bangsa yang mengalahkan mereka itu adalah lebih kuat dan lebih bersatu padu. Akibatnya, timbullah keyakinan lain bahawa dengan meniru-niru bangsa penakluk itu, maka akan terhapuslah punca-punca kekalahan mereka”

Wallahualam.

No comments: