Wednesday, July 9, 2008

SANTAI FIKIR

Apabila kita membincangkan tentang pembentukan personaliti kita, tidak dapat tidak kita akan berdepan halangan atau hambatan untuk menjana pertumbuhan personaliti kita. Halangan atau hambatan ini berpunca daripada diri kita sebagai manusia yang dianugerahkan dengan pelbagai perasaan. Namun, sekiranya kita menyedari potensi diri kita maka persoalan bagi menentukan corak berfikir dan bertindak dapat diurus sebaiknya. Ada tiga halangan utama dalam proses perkembangan personaliti kita iaitu;
(i) Kelupaan
Setiap manusia mengalami masalah lupa. Manusia tidak dapat memberi tumpuan ataupun tidak dapat mengingati sesuatu yang sudah atau pernah diketahui. Masalah lupa adalah asas yang boleh menyumbang kepada kelemahan-kelemahan dan psiko-patologi manusia. Malah ia tidak dapat dipisahkan dalam konstitusi kita yang membolehkan kita lupa asal ketuhanan. Kita menjadi cukup terdorong melihat apa yang ada di sekeliling tetapi sekejap sahaja kita melupakannya.
Memang sukar untuk menggalakkan “manusia” memberi tumpuan yang lama atau berpanjangan bagi mengembangkan kapasiti supaya terjaga. Ini disebabkan oleh nilai kita sebagai manusia yang mudah terbuai dalam suasana kita sendiri. Kita menjadi senang dengan kenangan manis. Kita menjadi gundah mengingat kenangan pedih. Kita ingat apabila kita menyedari bahawa kita berada di mana. Kita lupa apabila kita meletakkan diri kita dalam kepompong “dunia” kita sendiri.
Langkah utama mengatasi masalah kelupaan adalah belajar mengenal kelupaan. Kalau kita mengerti mengapa kita dijadikan di muka bumi ini, pasti kita dapat membuat penilaian yang bijak. Secara tidak langsung akan menyerlahkan daya potensi diri kita untuk kebaikan. Kita akan menjadi lebih ikhlas bertindak. Lebih jujur berfikir. Semuanya kita lakukan demi kebaikan diri kita dan juga orang lain. Akhirnya apa sahaja yang kita lakukan demi sebuah keabadian yang sejati.
Justeru, sesiapa yang dipengaruhi oleh tuntutan potensi diri ini wajar memahami tugasnya adalah untuk menyedarkan diri berkenaan sesuatu kesukaan. Kesukaan yang membawa kebaikan. Bukan kesukaan yang berbentuk hiburan. Kesukaan yang mementingkan nilai diri dan orang lain. Sentiasa ingat bahawa dirinya mempunyai kelebihan dan orang lain juga mempunyai kelebihan.
(ii) Ketidaksanggupan
Tidak semua orang sanggup merubah dirinya daripada seorang yang biasa menjadi seorang yang luar biasa. Tidak semestinya untuk menjadi orang luar biasa perlu merubah gaya pakaiannya, stail rambutnya atau mengayakan sesuatu yang hebat. Menjadi orang luar biasa cukup mudah seandainya kita sanggup menerima kritikan, sanggup meminta maaf atas kesilapan atau menerima pandangan bersama. Orang luar biasa adalah orang yang mempunyai kesanggupan berubah daripada kurang baik kepada yang lebih baik.
Sebagai seorang manusia, tuntutan rasa kemanusiaan sering terhambat oleh ketidaksanggupan kita merubah diri kita. Acap kali kita beranggapan kita benar dan betul. Walaupun kita menyedari kita bersalah, kita masih mempertahankannya dengan hujah atau tindakan yang lain. Kita sedaya upaya memanipulasi keadaan agar kesalahan kita tenggelam dalam hujah dan tindakan kita. Kita mahu kelihatan benar dan betul. Kita tidak sanggup menerima “kesilapan” yang telah kita lakukan.
(iii) Nafsu
Nafsu ialah gerakan hati supaya memuaskan keinginan. Nafsu dapat mempengaruhi pengadilan dan merupakan daya rendah yang ada pada setiap manusia. Justeru, ia perlu dikawal. Terdapat teori menekankan supaya nafsu dikawal ataupun dikurangkan tanpa mengambil kira kesan luaran. Tujuannya adalah menyeimbangkan peribadi dan keinginan antara terlalu dipengaruhi dengan pengasingan estetik. Semua nafsu berpunca daripada egoisme.
Menurut pakar psikologi terdapat beberapa jenis nafsu yang secara lahiriahnya mendominasi corak dan pola kehidupan manusia, iaitu
Penguasaan Nafsu – yang mana ia berkaitan dengan keinginan yang kuat dan penyerangan seperti kemarahan, tamak, nafsu selera, keghairahan, cemburu dan sebagainya. Kehadiran nafsu seperti ini tidak dapat dielak tetapi ia dapat diseimbangkan.
Penuduhan nafsu – yang sama dengan super ego. Terdapat bukti bagi mempertahankan diri, memperkecilkan diri dan menyalahkan diri. Ini menyebabkan individu yang merasakannya akan melampaui keangkuhan. Secara khususnya manifestasi ini termasuk ketidakpuasan bagi mendapat pujian, mengharapkan penghargaan ataupun ingin mengawal orang lain. Pada peringkat ini, kemungkinan motif individu diputar belitkan sehingga membezakan antara fantasi dan realiti. Orang sebegini menjadi terlalu mengharapkan penilaian diri daripada orang lain dan tidak dapat menerima kritikan apabila dia dikuasai oleh nafsu ini.
Semangat Jiwa – yang dibangkitkan daripada peringkat lebih tinggi iaitu kesedaran peribadi. Masalah disebabkan oleh kesan terhad pada diri dan bukan disebabkan oleh kerosakan. Antara kelakuan dalam nafsu ini termasuklah lemah lembut, belas kasihan, kreatif dan bermoral. Kesimpulannya individu yang didorong oleh nafsu ini lebih matang daripada segi emosi dan dihormati
Ketenangan Nafsu – nafsu jenis ini lebih mudah menjadikan seseorang itu pemurah, bersyukur, berkeyakinan dan penyayang. Kesukaran akan mendatangkan faedah sekiranya dia dapat menerima kesukaran itu dengan hati terbuka. Hanya selepas penerimaan, barulah dia boleh dikatakan dikuasai nafsu ini. Dalam tempoh perkembangan personaliti, nafsu ini menandakan peralihan.
Pemenuhan nafsu – nafsu ini merupakan halangan yang mengganggu jiwa. Setiap peringkat perkembangan mempunyai nafsu berlawanan dengan nilai yang ada pada peringkat itu. Konflik akan menuju ke arah perkembangan apabila tekanan nafsu dikurangkan dan dapat diatasi.
Justeru, sebagai manusia biasa kita tidak dapat lari dari keadaan sebenar. Kita mempunyai kelemahan dan kekuatan. Juga kekurangan dan kelebihan. Ada kalanya kita dapat mengenali diri kita apabila kita mahu bertindak dengan sebijaknya. Ada kalanya kita menjadi seorang yang “sesat” dalam diri setelah pertimbangan dan penilaian diri kita terpesong dan samar-samar dalam setiap tindak tanduk kita. Apakah kita rugi kalau kita mahu bertindak secara tolak ansur? Ingatlah, bahawa mengalah bukan bermakna kita kalah. Wallahualam.

No comments: