Saturday, June 21, 2008

CERPEN

MEIOSIS

Perjalanan pulang petang itu penuh desir bisik angin yang mengiring kuntum bunga daun yang berjatuhan. Satu persatu membaringkan diri bagai menjamah janji pada dasar ulit bumi. Bukan secara mendadak. Tetapi cukup teratur. Di alun-alun dengan belai yang manja. Sesekali terdengar desus resah menerpa kerana asyik yang memuncak. Tetapi bukan paksaan, bukan. Semuanya berdasarkan kerelaan dan kesungguhan untuk mengecapi dengan penuh murni agar kenikmatan yang dikurniakan oleh-Nya wajar disyukuri.
Perhitungan yang bermain di dalam kepalanya semakin menemui nekad. Mahu atau tidak, bukan lagi persoalan. Jawapan harus dicari. Bukan untuk menentang tetapi untuk membuktikan bahawa apa yang dilakukannya adalah untuk kebaikan semua. Bukan untuk kepentingan diri. Semuanya demi kebaikan bersama. Baginya, sudah acap kali jalan-jalan ini dilaluinya dengan seribu suka dan duka. Semuanya mengajar pengertian alam. Antara kemahuan dan kehendak. Juga tuntutan dan kemampuan. Sesekali, tersadung oleh hambatan kepercayaan. Sesekali tergelincir oleh kelekaan. Semuanya dihargai. Semuanya di mengertikannya dengan hasrat dan cita-cita.
Bahkan kesediaannya mengecapi rezeki dan merelakan pertemuan yang menjalinkan nilai sebuah persahabatan di antara mereka, seakan menjadikannya lebih memahami, bahawa ruang kehidupan ini perlu dipenuhi dengan segala kemahuan bersama. Bukan hanya kepentingan diri. Baginya, tidak rugi mempunyai kehidupan sekalipun terisi liku yang melukakan seandainya kehidupan itu dimeriahkan dengan perkongsian yang harmoni berbanding dengan usaha menggadaikan kehidupan semata-mata kerana mengisi sesuatu yang tidak mampu kita lakukan. Itu prinsip yang dipertahankan olehnya.
“Sudahlah, mungkin cubaan untuk kita. Percayalah, semua kejadian ini hanya Dia yang mengetahui”
Hanya ungkapan itu yang termampu diluahkannya, dalam desak yang semakin menghimpit keputusannya. Walaupun belum diputuskan apakah jalan yang terbaik untuknya, tetapi kesan dan impaknya sudah cukup terasa. Baginya, kalah atau menang bukan soalnya tetapi baginya ini soal prinsip. Soal perjuangan yang murni lagi suci. Sesiapa pun, baginya berhak menyatakan hasrat, tetapi pegangan kepada yang Hak harus didahulukan. Baginya tidak ada penyesuaian yang boleh memusnahkan yang hak. Apatah lagi yang melibatkan hukum.
“Kamu kena bijak mentafsir. Bukan dibuai dengan tanggapan semata-mata. Kamu perlu meneliti, bukan mengikut secara membuta tuli”

No comments: